Sivut

keskiviikko 8. helmikuuta 2017

Mestareiden tekniikkaa opettelemassa...



Talven taittuessa kevään puolelle, alkoi kansalaisopistossa kaksi maalauskurssia, jotka sivuttavat toisiaan tekniikassa, teemat ovat erilaiset ja tekniikassa on muunnoksia. Maanantain renessanssi maalauskurssilla siis, kuten nimikin jo viittaa maalataan renessanssi aiheinen osa maalausjäljennös valitsemasta teoksesta ja näin opettelemme vanhojen mestareiden tekniikkaa.

Valitsin kurssille Luca Mombellon Synnitön sikiäminen ja Taivaan isä teoksen. Teoksen Madonna pitää poskeaan vasten Kristus -lasta, joka tuo mieleeni ikoni aiheet.



   

          

Ensimmäinen vaihe on siirtää kuvan aihe tarkasti piirrettynä maalauskankaalle. Huolellinen piirtäminen on tärkeää, sillä maalauksen edetessä työtä on jälkikäteen vaikea korjata. Toinen vaihe on lähteä umbralla ja Lasyyri maalausnesteellä piirtämään ääriviivoja. Kun tämä vaihe on saatettu valmiiksi mukaan tulee sinkkivalkoinen, jolla maalataan kaikki valoalueet, umbralla puolestaan maalataan kaikki varjoalueet. Tässäkin huolellinen pohjamaalaus on tärkeä, sillä tällä vaiheella on suuri merkitys valmiissa lopputuloksessa.




                                            

Kun pohjamaalaus alkaa olla kohdillaan siirrytään väreihin. Idea tekniikassa on seuraava: kylmän värikerroksen päälle lämmintä väriä jne. Värejä ei sekoiteta paletilla vaan ne maalataan erillisinä kerroksina. Neitsyt Marian ja Kristuksen iho sai okran sävyn ja Madonnan mekon ensimmäiseen värikerrokseen tuli cardium keltainen. Taivaaseen okra, Puiden erillisiin lehtiin syyttä tekevä ultramariini ja puun runkoon ja omenoihin sinooperin punainen.  
           

                                          

Venäläisen opettajan Laseerauskurssilla aiheena on asetelma. Valitin klassisen pääkallo asetelman haastetta tuomaan. Kurssilla piirsimme erilliselle paperille aiheen. Paperin tuli olla saman kokoinen kuin maalauspohja. Tällä kurssilla toinen työvaihe on maalata maalauspohja Umbralla ja valkoisella akryylillä, niin että pohjassa on tasainen vaaleahko sävy. Tein tämän vaiheen kotiläksynä kun kurssilla aika ei riittänyt ensimmäisellä kerralla kuin aiheen luonnosteluun ja ajatukseni on että pääsen jatkamaan työvaiheita, jossa tarvitsen opettajan ohjeistusta seuraavalla kerralla. Muistiinpanoihin olin siis kirjoittanut Umbra ja Valkoinen akryyli. Jostain syystä muistikuvani kuitenkin pohjan sävystä poikkesi Umbran sävystä ja minulle tulikin askare pohdittavaksi mitä umbraa sävy oli vai kenties ei umbraa ollenkaan. Ehkä kyseessä olikin okra? Ratkaisin umbraongelman ostamalla Burt Umbra, joka on lämpimämpi kuin Raw Umbra. Vetelin pohjaan tämän sekoituksen Burt Umbra + Valkoinen, meni syteen tai saveen. Muistin opettajan painottaneen, että pohjan sävyn tulee olla vaaleahko.  

Seuraava työvaihe olikin siirtää piirros maalauskankalle. Tässähän viisaasti taas toimin. Olin ottanut kurssille mukaan litoposteria (elävän mallin piirustuspaperia) joka oli  helppo napata matkaan työhuoneen nurkasta lojumasta. Pähkinä purtavaksi miten saan paperin taustapuolelle, joka on kiiltävä ja sileä laitetuksi pastellilla tai pigmenteillä värin jolla kuvansiirto onnistuu. Liukkaalla pinnalla kun väri ei välttämättä niinkään pysy. Kokeilin ja kas kummaa väri tarttui kuin unelma ja siirto kankaalle onnistui moitteetta.

Seuraava työvaihe oli piirtää ääriviivat valkoisella akryylillä. Tästä eteenpäin maalausvaiheet jatkuvat ensi alkuun akryyleillä, Umbra ja Valkoinen kuten Renessanssimaalauskurssillakin. Valkoista vaaleisiin ja valokohtiin, Umbraa tummiin ja varjokohtiin.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti