Sivut

tiistai 14. helmikuuta 2017

Piirustusta ja maalausten etenemistä...




Viikonloppuna päättyi tältä erää avoimen Amkn opintojakso elävän mallin piirustuksesta. Lyhyeen jaksoon sisältyi monipuolisesti hiilipiirustusta, perinteistä mallipiirustusta valööri ja viivapiirustusta, detaljeja, krokeja ja positiivisena plussana viimeisellä kerralla muotokuva mallista.

                              


















Muotokuvaharjoitus oli minulle ensimmäinen kerta. Joskus vuosia sitten tein kyllä lyijykynäharjoituksen kaverista, mutta silloin opetukseen ei sisältynyt mitään anatomiaa. Toivottavasti jatkossa olisi mahdollisuus perehtyä tähän ilmaisuun perusteellisemmin. Viimeisellä opetuskerralla teimme aamupäivän, ennen isoon työhön ryhtymistä, krokeja. Vaikka pikapiirroksista tulikin suurimmasta osasta liian yhdenmukaisella viivalla vedettyjä, tykkäsin osasta kuvia... ne ovat ihan jalostuskelpoisia ideoita maalausaiheisiin.



                
Laseerausmaalauskurssilla maalauksen eteni valon ja varjon kuvaamiseen. Pohjan värin olin tehnyt aivan oikein poltetulla umbralla ja työskentely jatkui valkoisella ja umbralla valoa ja varjoa kuvaten. Hieman idea vanhojen mestareiden tekniikkaan eroaa värin levittämisessä, että kurssilla ei siloteltu väriä sormin tai siveltimellä pyöräyttelemällä vaan ronskisti struktuuria etsien. Valokohtiin reilusti valkoista väriä käyttäen.

Kyselin opettajalta kotitehtäviä, sillä seuraavalle maalauskerralle en pääse kun pitänee välillä käydä pyörähtämässä kuorossa. Ohjeeksi sain etsiä värisävyt taustaan ja asetelmiin, mistään kylmä- lämmin kerroksista välittämättä. Jännittävää nähdä millainen lopputulos on ja miten tekniikka eroaa renessanssiajan maalaustekniikasta kun työskentely tästä etenee.



Renesanssimaalauskurssilla työskentely on edennyt kolmanteen ja neljänteen maalauskerrokseen. Ensimmäinen maalauskerros oli Raw umbra ja Sinkkivalkoinen. Sen kuivuttua toinen kerros tehtiin lämpimillä sävyillä, ihoon okra ja Madonnan pukuun Cardium keltainen jne. Kolmanteen värikerrokseen oikean värin päälle taivaalle ja hiuksiin preussin sininen ja ihoon ohut sinkkivalkoinen valokohotuskerros.Valokohtiin vähän paksummin sinkkivalkoista. Mekkoon cardium keltaisen kuivuttua, cardium punainen.

Tällä hetkellä värimaailma työssä on hyvinkin sähäkkä. Taiteilijalaatuisien värien pigmenttipitoisuuden huomaa nyt herkästi kun värikerrokset ovat vielä melko puhtaat, sekoittumattomat. Kun värikerroksia tulee lisää työn ilme muuttuu, värikerroksien kuultaessa toistensa alta.

Minulta on kysytty, miten se sinkkivalkoinen siellä alusmaalauksessa voi olla, se kun on hitaasti kuivuva väri? Koko ajan läpi maalaustyön sideaineena käytetään Lasyyrimaalausnestettä, joka tekee maalin läpikuultavaksi ja kuivattaa väriä. Kun maalikerrokset etenevät työskentelyyn otetaan toinen maalausneste, joka tekee kerroksista vielä lasimaisempia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti